dinsdag 6 september 2016

"Je moet ze hun mond laten houden"

De tweede les Havo 3. De helft van de leerlingen komt binnen zonder boek, 'moet ik nog even halen'. Of ze moeten naar de wc. Dat is irritant!

Voor degenen die op tijd zijn en degenen die later binnen komen druppelen heb ik een opdracht op het bord gezet: in de tekst woorden zoeken en de betekenis ervan er bij schrijven in het schrift. Ze mogen overleggen.

Dat overleggen loopt iets uit de hand. Voor ik het weet is het een gezellige boel geworden.

Een collega loopt even binnen om iets te halen. Bij het weggaan zegt hij, in het voorbijgaan: 'Je moet ze hun mond laten houden'.

Dat was een goede tip! Ik heb gelijk de leerlingen stil laten werken. Binnen twee minuten waren ze allemaal aan de slag. Wat een verschil met de gezellige bende daarvoor! Er werd nu echt gewerkt.

Ik heb de collega daarna bedankt voor zijn tip. 'Ik laat ze altijd stil werken,' zegt hij. 'Dat samen overleggen wordt toch nooit wat, het loopt altijd uit de hand.' Kijk, daar heb ik iets aan. De jarenlange ervaring die zo in een paar zinnen voor me neergelegd wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten