dinsdag 15 mei 2012

Ik heb een heel erg laag IQ vandaag...

"Meneer, ik snap het niet, ik heb een heel erg laag IQ vandaag." Zomaar een opmerking die tussen de bedrijven door gemaakt werd door een meisje. Ze is in die les overigens niet de enige die het niet snapt: overal gaan vingers de lucht in. We hebben het over snelheid, tijd en afstand. En hoe je van meter per seconde naar kilometer per uur komt. "Waarom moet je dat x 3,6 doen?"

Tja... hoe houd je als leraar in de gaten of iedereen het heeft gesnapt? Je kan onmogelijk iedereen langsgaan om dat te controleren, op een gegeven moment moet je er van uitgaan dat je voldoende hebt uitgelegd. Nu moeten ze het maar snappen, en anders lezen ze hun boek nog maar eens heel goed.

Het knaagt wel een beetje. Dit is nu eenmaal het nadeel aan klassikaal onderwijs. Je zou graag elke leerling de individuele aandacht geven die het verdient. En elke leerling zou je graag zó lesgeven dat ze alles snappen. Maar dat kan gewoon niet.

Moet het anders? Misschien. Toch kan ik me ook voorstellen dat het een zekere veiligheid geeft aan leerlingen. Dat je niet alles hoeft te snappen en dan toch nog gewoon vrolijk mee kan doen. Dat de leraar je niet ALTIJD op de huid zit als je ook maar iets niet snapt. Dat een zesje niet veel is, maar wel voldoende.

1 opmerking:

  1. Waarom kun je eigenlijk niet bij iedereen langs om te kijken of ze het gesnapt hebben? Of vraag je de leerlingen te gaan zitten in twee groepen: "ik snap het wel" en "ik snap het niet"!

    BeantwoordenVerwijderen