maandag 14 mei 2012

Uitdaging

Hebben leerlingen het zwaar? Dat is een redelijke vraag. Je ziet soms loodzware tassen op wel héél tengere schouders. En dan moeten ze vaak ook nog lang reizen per dag. En dagelijks naar een aantal mensen luisteren die ze vertellen wat ze moeten doen. En huiswerk maken. Ik zou zelf moeite hebben met dit uitdagende programma geloof ik...

Of we nu medelijden met ze moeten hebben of niet, dat is de vraag. Vandaag zag ik wat er gebeurt in een klas als het werk te makkelijk is. De leerlingen moesten vragen beantwoorden die heel algemeen gesteld waren. Ook de begeleidende informatie in hun lesboek kon beter: er waren weinig verwijzingen naar websites bijvoorbeeld.

Dus. Bij algemene vragen horen algemene antwoorden, zag je leerlingen denken. Eénregelige antwoorden bij voorkeur. Niet onderbouwd, "want nergens stond een website bij". Slordig geschreven. Je merkte het ook in de klas: vanwege de onduidelijkheid werd het rumoerig, de leerlingen wisten niet precies wat ze moesten doen en vonden het maar niks.

Uitdaging is dus wel echt belangrijk. Natuurlijk met mate, en elk op z'n eigen niveau. Maar wel een aandachtspunt, voor leraar en ook voor mensen die leermaterialen maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten