woensdag 13 juni 2012

Intake opleiding

Maandag intakegesprek gehad voor de onderwijskundige masteropleiding in Utrecht. Leuke opmerking: dat je twee puberdochters hebt is een uitstekende aanbeveling voor de maatwerk-groep (groep studenten die veel levenservaring meebrengen).

Een andere vraag: welke eerder verworven competenties breng je mee? Ik breng mee dat ik in het algemeen mensen goed op hun gemak kan stellen. Mijn gespreksgenoot geeft al een aantal maanden les en is iets gereserveerder van nature. Zij vindt dit juist heel goed passen bij de onderwijspraktijk... Misschien ben ik te aardig?

Wat wil je gaan leren? Een leraar heeft wel zes rollen, begrijp ik. Op elk van die rollen kan je leren.
  • Vakdidacticus (inhoudelijk)
  • vormgever leerprocessen
  • pedagoog/opvoeder
  • 'manager van de werksfeer'
  • docent in brede context
  • verantwoordelijke voor je eigen leren.
Mijn prioriteiten zijn 'manager van de werksfeer' en voor vormgever van leerprocessen. Voor leken betekent dit: hoe houd je orde en een positieve werksfeer; en hoe zorg je er voor dat jouw lessen blijven hangen in die koppies. Ik ben benieuwd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten