woensdag 20 juni 2012

School in de wijk

Drie verhalen van hoe scholen in de omgeving kunnen staan:

1. De evaluator van een bijbelschool in Zuid Afrika vroeg omwonenden naar hun mening over de school. De omwonenden wisten soms niet dat er een school was gehuisvest in dat gebouw. Ze merkten er ook niets van. Dit werd als erg negatief beoordeeld door de evaluator. Juist een bijbelschool, die mensen opleidt om midden in de gemeenschap te staan als pastor of kerkleider, moet toch een link hebben met de directe omgeving van de school? Bij andere bijbelscholen doen studenten overigens sociale en/of evangeliserende projecten in de buurt: een half jaar regelmatig bij ouderen langs gaan, kinderen van de straat houden, de wijk wekelijks helpen schoonmaken enz. Deze bijbelschool, die ik een aantal jaar geleden bezocht, heeft bijvoorbeeld een groot aidsprogramma opgezet.

2. Ik was in Guatemala in een school voor voortgezet onderwijs. Een soort havo. Waarom er zo'n hoge muur om de school stond? Omdat er een jaar geleden zes mensen werden doodgeschoten, juist aan de andere kant van de muur. Gesprekken met kinderen brengen aan het licht dat ze de school als veilige haven zien. Even weg uit de sloppenwijk, even weg van thuis, waar fysiek en seksueel geweld op de loer liggen. Het meest veilig vonden de leerlingen nog dat er een gewapende wachtpost bij de deur van de school stond, en een hoge muur er omheen. Dan valt het niet mee om een link naar de wijk te maken...

Guatemalteekse schooljeugd - met op de achtergrond de muur rond de school


3. Mijn dochter komt thuis met een brief van de basisschool. Er is een buurtfeest, met markt en lekkere hapjes, en de school heeft besloten het schoolplein hiervoor ter beschikking te stellen. Omdat ze school in de wijk willen zijn, dus zo mogelijk een positieve bijdrage willen leveren aan het leefklimaat. Goed gedaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten