vrijdag 24 augustus 2012

Balans opmaken

Vandaag heb ik vrij. Ik ben net vier dagen naar de lerarenopleiding geweest, en de school is nog net niet begonnen. Deze dag gebruik ik om de balans op te maken.

De opleiding heeft een pittig tempo gehad deze week, dus ik moet broodnodig op een rijtje zetten welke opdrachten ik allemaal meegekregen heb, welke deadline er aan hangt (of welke ik er aan hang) en hoeveel tijd het me kost.

Het is denk ik een typische alfa opleiding, en dat is ook wennen voor een beta als ik. Het normale patroon van de biologieopleiding was dat je een aantal vakken had, met een boek, dat leerde je goed, je kreeg een examen en dan moest je genoeg voldoendes bij elkaar sprokkelen en dan was je er. Nu moet ik een portfolio maken, en voordat ik doorhad wat dat betekende, was ik een paar dagen verder.

Centraal in het portfolio staan 15-20 typen vaardigheden die je als docent moet hebben. Aan het einde van de opleiding moet je op elk van die vaardigheden op een schaal van vier, minimaal een 2 scoren. Je moet dus nu een schatting maken van hoe je nu scoort op die vaardigheden: de beginmeting. En dan moet je voor elk van die vaardigheden leerdoelen uitwerken, en hoe je die leerdoelen gaat bereiken. Het portfolio is bedoeld als soort bewijsstuk, om aan te tonen dat je op die vaardigheden beter scoort dan eerder. En dat je verantwoordelijkheid kunt nemen voor verdere groei van je vaardigheden, los van of er een opleider meekijkt of niet.

Bent u er nog? Dan vermoed ik sterk dat u alfa bent. Een beta is allergisch voor dit soort taal. Gelukkig heb ik in mijn vorige werk al iets te maken gehad met deze manier van werken, dus ik denk dat het me wel gaat lukken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten