vrijdag 20 april 2012

Labeltjes

Er zitten steeds meer kinderen met 'labels' in de klas. Hoe gaat een school hier mee om? Ik zag een paar voorbeelden:
  • enkele kinderen kunnen niet zo snel lezen, maar zijn wel slim. Oplossing: een toets aan ze voorlezen. Ze kunnen zo bewijzen wat ze wel kunnen, in plaats van altijd maar aan te lopen tegen dat wat ze niet kunnen. Arbeidsintensief (ik zat voor te lezen aan twee kinderen) en daarmee is het altijd de vraag hoe ver een school hiermee kan gaan. Toch is het geweldig om ze een kans te kunnen geven.
  • een leerling heet niet voldoende fijne motoriek om te schrijven. Hij mag als uitzondering een laptop hebben in de klas. Typen kan hij namelijk wel.
  • een leerling heeft gedragsproblemen. Je merkt dat de docent probeert om hem er bij te houden. Hij pikt iets meer van hem, waarschuwt hem net die éne keer extra in plaats van hem er uit te sturen. De klas protesteert niet, die is hier blijkbaar van op de hoogte.
Natuurlijk kan je lang niet alle problemen oplossen. Maar zo lang er op een menselijke manier mee omgegaan wordt, in de politiek en op scholen, is er hoop, toch? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten