zondag 18 november 2012

Interventie ladder

Piet loopt samen met zijn buurman de kantjes er van af. Is buitengewoon snel klaar met zijn werkboek en een zelftoets. Zo snel dat ik hem ervan verdenk het niet serieus te nemen. Hij heeft net als zijn buurman, zijn boek opgeborgen, 10-15 minuten voor het einde van de les. Samen liggen ze met het hoofd op tafel snurkgeluiden te maken. Andere klasgenoten moeten zelfstandig werken en worden nogal afgeleid.

Ik loop er heen en vertel ze hun boek te pakken en aan het werk te gaan. Ze zijn al klaar, luidt het antwoord. Een eerste blik op hun werk bevestigt dat ze in ieder geval iets gedaan hebben. Dus: volgens hen kan ik ze niets maken, ze kunnen gewoon legaal niets doen in de klas. Ik verzin echter ter plekke een toch wel nuttige opdracht: de doelstellingen van dat hoofdstuk nog eens goed bekijken en daar een samenvatting van maken. Voor de repetitie volgende week. Dus: boek tevoorschijn halen, en aan het werk.

Enkele minuten later is het snurken alleen maar erger. Nu word ik boos en vertel ze dat ze aan het eind van de les de antwoorden op de eerste 15 doelstellingen moeten inleveren bij mij. Dat is gemakkelijk te doen in die tijd, en Piets buurman doet in ieder geval een poging. Piet zelf blijft nietsdoen.

Als de leerlingen weglopen aan het einde van de les vertel ik Piet dat hij het achtste uur terug mag komen om de eerste 15 doelstellingen te bestuderen. Een klusje van 10 minuten dus. Hij roept over zijn schouder, terwijl hij wegloopt, dat hij daar echt niet voor terug gaat komen. Hij houdt woord: het achtste uur is hij nergens te bekennen.

De volgende les is er een SO over enkele paragrafen. Ik weet niet goed hoe ik Piet nu aan moet pakken. Een collega adviseert: je moet hem nu zó behandelen dat hij volgend jaar om deze tijd nog steeds weet dat hij dat niet bij jou moet flikken. Niet toelaten in de les. Ik geef alle leerlingen die aanwezig zijn een SO behalve Piet. Hij moet aan een apart tafeltje aan de doelstellingen gaan werken. Nu moet hij de antwoorden op de eerste 30 doelstellingen bij me inleveren aan het einde van de les. De SO moet hij in zijn eigen tijd inhalen, samen met iemand die te laat was om nog aan de SO te beginnen.

Heel wat deemoediger gaat hij aan het werk en hij heeft zowaar de antwoorden op 45 doelstellingen gemaakt aan het einde van de les. Ik laat hem ze houden: die zijn handig voor de repetitie volgende week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten