donderdag 1 november 2012

Tranen en andere emoties van gisteren

Wat doe je als een leerling helemaal in tranen is net als jij een SO wilt gaan geven? Je kan er niet klassikaal aandacht aan gaan geven, om te zeggen dat ze nu moet stoppen is ook weer zo bot :-) Ik heb ze maar er uit gestuurd met een vriendin, na de les terugkomen, eind van de dag de SO inhalen.

In een andere klas: wat doe je als na een SO een meisje een paar minuten zit te huilen? Na de les maar even bij me geroepen. Wat is er aan de hand meid? Gaat het wel goed?

Bij de een bleken liefdesperikelen in het spel. De ander was perfectionistisch van aard en had niet alles goed kunnen doen. Beiden hadden een voldoende, de perfectionist zelfs een 9 en een half!

Nog een emotie van gisteren: iemand was boos omdat ik hem terug liet komen terwijl hij niets gedaan had. Hij kreeg de dader zo ver dat die bekende. Ze hoopten dat er dan niemand terug hoefde komen, omdat de dader zo eerlijk was. Toen ik dus de dader wel terug liet komen (gooide met een aluminium blokje door de klas...) kregen ze alsnog mot. Uiteindelijk kwamen ze allebei terug, de één vrijwillig en de ander gedwongen. Ik heb ze vervroegd vrijgelaten wegens goed gedrag (hun eigen woorden).

Laatste emotie: iemand spiekte niet tijdens een SO, maar zei wel voor. Ik een punt er af getrokken. Hij was boos: wil je iemand helpen, en dan ben je zelf de dupe. Maar goed. Hij heeft hoe dan ook zo erg onvoldoende dat hij een herkansing krijgt. Dan leert hij de stof misschien wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten