maandag 1 oktober 2012

Kletsen

Wat moet je nu doen als een klas moeilijk stil wordt? Ik ben gezegend met één klas die wat dat betreft een uitdaging vormt. Gezegend zeg ik, want dit biedt de kans om strategieen uit de boekjes toe te passen. Het wordt geen puinhoop in de klas, maar de leerlingen praten veel onder elkaar en letten slecht op.
  • Strategie 1: het tempo van de les opvoeren. Veel stof behandelen en dan ook veel huiswerk geven. Dit werkte matig vond ik. De leerlingen hadden het niet geleerd en een paar lessen later waren ze de stof weer vergeten zodat ik moest gaan herhalen.
  • Strategie 2: leuke dingen gaan doen. Ik heb twee practica gegeven aan de klas. Maar hier werd het niet minder rommelig van, integendeel er werd geklierd met de oogdouche enz. Achter mijn rug om natuurlijk, dus wie de schuldige was weet ik niet.
  • Strategie 3: Stoppen met praten zodra de klas gaat kletsen, en pas weer beginnen als ze stil worden. Je merkt dan dat een aantal leerlingen wel wil leren, en die beginnen hun klasgenoten tot de orde te roepen. Dat is prima op zich, en ik probeerde daarop in te haken. Toch lukt het dan niet om alle stof er doorheen te krijgen.
  • Strategie 4: de leerlingen zelfstandig laten werken. Degenen die dat doen, kunnen mij vragen stellen, degenen die niet zelfstandig aan het werk gaan hebben pech. Die krijgen dan maar geen les.
Het werkt allemaal nog niet zo. Gelukkig zijn er heel veel boeken geschreven over orde houden, dus ik kan nog heel wat strategieen toepassen op deze klas.

Ik kan natuurlijk heel streng gaan worden, van je "lik op stuk" en zo. Misschien moet dat wel. Maar vooralsnog stel ik dit uit, het past niet echt bij me. Ik hoop dat ik de leerlingen zelf aan het werk kan krijgen.

En de grootste uitdaging: me niet op de kast laten jagen. Vooralsnog lukt dat wel!

2 opmerkingen:

  1. Ik hoop dat je destijds je weg hebt gevonden met deze klierige klas: soms overvalt mij een gevoel van schaamte als ik terugdenk aan mijn eigen middelbare schooltijd. Gelukkig zijn de leerlingen inmiddels bekend geraakt met het gebruik van oogdouches zo te lezen. En laten we nou wel stellen: veiligheid voorop!

    Groet,

    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaat prima, Anne! Zulke klassen betekenen gewoon: Hard werken. En niet gaan zitten kniezen als een les een keer wat minder gaat.

    BeantwoordenVerwijderen