donderdag 5 april 2012

Leraar versie 0.1

Tja, daar sta je dan. Mét een Ir. titel op zak, en een halve (nou ja, met de stijgende pensioenleeftijd een derde) carrière achter de rug. Zónder enige onderwijservaring. En nu de eerste les.

Zo'n 30 nieuwsgierige koppies staren je aan. Een lerarencoach zit op de achterste rij. Ik probeer mijn voorbereiding weer voor de geest te halen en daar gaan we dan.

Alles wat er zoal in een eerste les gebeurt, gebeurt ook hier. Leerlingen proberen van alles uit, en orde is ver te zoeken. Tafels verschuiven, er is permanent geroezemoes en leerlingen onderbreken me aan de lopende band. Hmmmm.

Toch slaag ik er in om met regelmaat de klas stil te krijgen, en zo uit te leggen dat een aantal leerlingen, verbaasd over zichzelf, uitroepen: hé, ik snap het! Yes!!! denk ik.

En zo door de les heen verpand ik stiekem-weg mijn hart aan dit zooitje ongeregeld. Nieuwsgierig, liever lui dan moe, enthousiast, opgroeiend, wat voor kwalificaties je er ook aan geeft, het zijn mooie mensen.

Tja... ik beschouw mezelf dus als leraar versie 0.1. Ben benieuwd wanneer ik het volgende 'level' haal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten