dinsdag 17 april 2012

Leren van collega's

Omdat ik nog niet formeel op 'mijn' school werk, loop ik een aantal dagen mee. Een soort stage. Ik moet zeggen, volgens mij is dit de beste manier om het onderwijs binnen te komen. Inmiddels heb ik al veel verschillende leraren en lessen gezien. Met diverse gevoelens:

Bewondering: De eerste les die ik bijwoonde was heel goed. Geen sprake van ordeproblemen, positieve sfeer, een leerprestatie die door docent en leerlingen samen werd neergezet... prachtig om te zien en tegelijk ver buiten mijn bereik.

Opluchting: Gelukkig was een van de volgende lessen bij een beginnende leraar, en toen pas dacht ik: o, zó kan ik het tenminste ook! De sfeer was onrustig en rumoerig, maar de leerlingen leerden wel iets. Zo gaat het dus gewoon zo af en toe.

Nog meer bewondering: een ervaren leraar die een lastige klas op vrijdagmiddag in toom wist te houden. Geweldig. Heel strak op orde letten, en tegelijkertijd de les verder laten gaan.

Ik zie er naar uit om zelf aan de slag te gaan. Met een goed beeld van hoe mijn onmiddellijke toekomst er uit gaat zien. En een idee van hoe ik het uiteindelijk aan wil pakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten