woensdag 18 april 2012

Territorium van kinderen

Zo maar regeltje in een bericht in de volkskrant. Het territorium waar kinderen spelen is 90% kleiner geworden de afgelopen 30 jaar. Het gaat om kinderen rond 11 jaar.

Is de wereld écht zo veel onveiliger geworden?
Ligt het aan de verstedelijking?
Te voorzichtige ouders?
Computerspelletjes?

Toen ik 11 was (dat is dus 30 jaar geleden), had ik mezelf als doel gesteld werkelijk ELKE weg, steeg, slop (we hadden één officieel slop in mijn geboorteplaats) aan onze kant van het spoor te kennen. Dat was nog een heel karwei, want er woonden zo'n 5-10.000 mensen in dat gebied. Ik struinde dus wat af.

Ik wist ook precies de weg in de weilanden aan de noordkant van het dorp, tot een paar kilometer van het dorp. Anders kwam je namelijk bij een doodlopend weiland en die sloten waren best breed. En nat. Ik kende de mollenvanger, en we waarschuwden de boer als er een koe in de sloot was gekomen.

We hadden een groot vlot op de Rijn, waar je met wel 20 man op kon. Een boomhut (die overigens neerstortte toen we er met zijn vijven in zaten). Ik had in een oud bad een aquarium gemaakt van kikkervisjes en andere slootdieren.

Mmmm.... hoezo generatiekloof?

Zou er enige andere tijd in de wereld geweest zijn dat er in zó korte tijd zó veel veranderd is? Of ben ik gewoon een oude knar aan het worden :-)?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten